Sunday 19 May 2013

Hartanah malaysia berkemungkinan runtuh?

Pembekal Utama penarafan kredit, penyelidikan dan analisis risiko, Perkhidmatan Pelabur Moody telah mengekalkan unjuran stabil bagi sistem perbankan Malaysia untuk tempoh 12 hingga 18 bulan akan datang dalam keadaan perbankaan semasa.

Dalam laporan itu, Moody berkata prospek stabil mencerminkan jangkaan persekitaran operasi yang stabil yang akan membolehkan bank-bank untuk mengekalkan kualiti aset yang baik mereka, serta tahap permodalan yang kukuh dan profil pembiayaan.


Walau bagaimanapun, yang diketepikan, Moody memberi amaran mengenai risiko menjulang ditimbulkan oleh trend berkembar, 'leveraging' pinjaman rumah dan kenaikan harga rumah, yang boleh, dalam keadaan yang kurang memberangsangkan, melemahkan kualiti aset.

Untuk itu, penganalisis Moody Simon Chen berkata: "Walau bagaimanapun, kami percaya bahawa kemungkinan berlakunya risiko ini tidak mungkin dalam tempoh masa yang kami unjurkan."

Chen menjangkakan kesinambungan selepas pilihan raya, termasuk kestabilan kerajaan yang akan menyokong pertumbuhan yang kukuh dalam produk domestik kasar, dianggarkan 5% pada tahun 2013, dan pertumbuhan dalam pinjaman bank sebanyak 10% untuk tempoh yang sama.



Berdasarkan sedikit terjemahan daripada artikel di laman web thestar, apakah pendirian anda pengenai pasaran hartanah Malaysia? 


Bidang pelaburan senantiasa mempunyai risiko- risiko masing, apa yang membezakan pelabur yang berkhemah dan penjudi adalah ilmu.

 

No comments:

Post a Comment