Monday 24 June 2013

Bersara dan menjadi papa kedana. Itukah yang anda mahu?


Jangan bersara dan menjadi papa kedana, cegahnya daripada berlaku bermula daripada sekarang.










“They relaxed the retirement age policy a few years ago. Now all the staff are older than most of the home’s residents!”
"Mereka melonggarkan dasar umur persaraan beberapa tahun yang lalu. Kini semua kakitangan adalah lebih tua daripada kebanyakan penduduk rumah pesara itu! "



Statistik kerajaan menunjukkan bahawa 50% daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggunakan semua simpanan mereka dalam tempoh lima tahun persaraan.

Ia adalah wahyu yang mengejutkan, lebih-lebih lagi kerana kebanyakan rakyat Malaysia dianggap mempunyai tahap simpanan yang cukup tinggi. Terdapat, bagaimanapun, satu penyelesaian untuk mengelakkan menjadi papa kedana selepas bersara, kata penulis.

KURUN  yang lalu anda boleh bekerja keras dan kemudian bersara dengan selesa dan menghabiskan "usia emas" anda menikmati tahun-tahun akhir hayat anda. Kenikmatan bagi sesetengah orang bermaksud melancong seluruh  dunia, menghabiskan masa melakukan aktiviti memancing atau mungkin memanjakan cucu. Tetapi sekarang, dengan keadaan dimana kebanyakan rakyat Malaysia mencapai "usia emas", mereka sama ada sudah meninggal, papa kedana atau bebas  belenggu kewangan. Mereka yang bebas daripada belenggu kewangan adalah sedikit dan sangatlah jarang berlaku.

Adakah ini betul? Anda mungkin meragui saya, tetapi kita lihat di sekeliling anda, ada berapa ramai orang dalam umur 50-an, 60-an dan 70-an dan masih bekerja hingga ke hari ini. Ada yang sudah bersara dan terlalu lama memohon jawatan bergaji tinggi dan terpaksa kembali dalam dunia pekerjaan untuk memenuhi keperluan perbelanjaan. Ada  kemungkinan besar, kebanyakan mereka  kini tidak akan dapat bersara lagi!

Sesuatu yang tidak disangka? - kebanyakan orang tidak merancang untuk persaraan mereka sehingga ia terlambat!

Apakah nasib anda? Adakah terdapat satu penyelesaian kepada dilema ini? Penyelesaian terletak dalam perancangan kewangan yang berhemat, memastikan bahawa anda meletakkan wang anda untuk bekerja awal supaya apabila anda bersara, anda mempunyai wang yang  bekerja keras untuk anda. Lebih awal anda mengaturkan wang anda untuk bekerja untuk anda, lebih baik peluang anda untuk menikmatinya di tahun-tahun keemasan anda. Perancangan kewangan bukan tentang menjadi kaya, tetapi sebaliknya, ia adalah mengelakkan menjadi papa kedana.

Saya memang tidak merancang untuk dipaksa keluar dari persaraan kerana kekurangan sumber. Saya bukan sahaja mahu bersara awal tetapi saya mahu mempunyai wang untuk hidup selesa dan melakukan apa sahaja yang saya ingini sehingga hari yang terakhir dalam hidup. Saya tahu satu-satunya cara untuk mencapai matlamat ini adalah untuk menjadi bebas dari belenggu kewangan. Hidup kita adalah terhad. Jadi apa yang ditunggukan?

Translated from The staronline

Untuk nasihat atau bantuan untuk merancang kewangan anda boleh lah hubungi Raja Adamm di talian 017-636 9878



No comments:

Post a Comment